[ Bruno Latour (1983), “Give Me a Laboratory and I will Raise the World”, in K. Knorr-Cetina and M. Mulkay (eds.)(1983), Science Observed (SAGE), pp. 141-170.
브뤼노 라투르, 「나에게 실험실을 달라, 그러면 내가 세상을 들어올리리라」, 김명진 옮김, 『과학사상』 제44호(2003), 43-82쪽. ]
I. “나에게 딛고 설 장소를 달라, 그러면 내가 지구를 움직이리라” (Give me a place to stand and I will move the earth)
1. 1단계 행동: 다른 사람들의 이해관계를 포착하다
(Move one: capturing others’ interests)
2. 2단계 행동: 약한 곳에서 강한 곳으로 받침점을 이동하다
(Move two: moving the leverage point from a weak to a strong position)
3. 3단계 행동: 지렛대로 세상을 움직이다
(Move three: moving the world with the lever)
II. 실험실 위치설정의 위상기하학
(Topology of laboratory positioning)
1. 내부/외부 이분법의 해체
(Dissolution of the inside/outside dichotomy)
2. 규모의 차이 파괴
(Playing havoc with differences of scale)
III. 어떻게 가장 약한 곳이 가장 강한 곳으로 바뀌는가
(How the weakest becomes the strongest)
I. “나에게 딛고 설 장소를 달라, 그러면 내가 지구를 움직이리라”
(Give me a place to stand and I will move the earth)
1. 1단계 행동: 다른 사람들의 이해관계를 포착하다
(Move one: capturing others’ interests)
2. 2단계 행동: 약한 곳에서 강한 곳으로 받침점을 이동하다
(Move two: moving the leverage point from a weak to a strong position)
3. 3단계 행동: 지렛대로 세상을 움직이다
(Move three: moving the world with the lever)
II. 실험실 위치설정의 위상기하학
(Topology of laboratory positioning)
1. 내부/외부 이분법의 해체
(Dissolution of the inside/outside dichotomy)
2. 규모의 차이 파괴
(Playing havoc with differences of scale)
III. 어떻게 가장 약한 곳이 가장 강한 곳으로 바뀌는가
(How the weakest becomes the strongest)
(2024.07.08.)
댓글 없음:
댓글 쓰기